10. loka, 2022
Joukkoliikenteen ja raideliikenteen kehittämisen pitäisi perustua yhteiskunnan kokonaisetuun sekä taloudellisesti että ekologisesti.
Suomiradan vaihtoehdoista suurnopeusradan linjaukset 1 ja 2 ovat kestämättömällä
pohjalla. Ne eivät ole joukkoliikenteen kehittämistä, vaan veronmaksajien varoin kustannettu tilausjuna Seutulan lentoasemalle, jotta muutamat kymmenet jupit läppäreineen pääsevät sinne 20 minuuttia nopeammin kuin päärataa
pitkin. Tästä pitäisi maksaa 6 mrd€. Pääradan muuttaminen neliraiteiseksi maksaisi 4 mrd€ ja palvelisi huomattavasti suurempaa matkustajapotentiaalia. Linjaukset 1 ja 2 ovat myös ekologisesti kestämättömiä,
kun kokonaan uusi rata raivataan metsiin, pelloille ja tunneleihin. Valtava valitussuma hallinto-oikeuksiin on taattu, joten aikaa kuluisi vuosia ja vuosikymmeniä.
Suomen raideliikenteen pullonkaula on Parkanon radan osuus Lielahti-Pohjois-Louko.
Tämä raideosuus pitäisi kiireellisesti laajentaa kaksoisraiteiseksi. Nykyinen yksi raide hidastaa junien kulkua myös Tampere-Helsinki –välillä, kun junat joutuvat odottamaan pohjoisen suuntaa.
Toivon, että
Pirkanmaan liitto tukee Suomirata -lausunnossaan pääradan laajentamista sekä Lielahti-Pohjois-Louko –osuuden kaksoisraidetta.
Kangasalan kaupungin tulee samoin Suomirata Oy:n osakkaana tukea tätä vaihtoehtoa.
Jorma Mäntylä
Puhe Kangasalan valtuustossa 10.10.22
Kuva: Suomirata Oy